در این مقاله با موضوع ” طرح کسب و کار چیست ” قصد داریم دانش خود را در این مبحث بالا برده و با دلایل اهمیت داشتن طرح کسب و کار بیشتر آشنا بشویم. هر کسب وکاری چه استارت آپها و چه شرکتهای معتبر باشند، نیاز به یک مدل کسب و کار دارند.
طرح کسب و کارها بسیار مهم هستند؛ چراکه شما را در تصمیمگیری در ارتباط با اهداف بلندمدت و کوتاهمدت یاری میدهند، کمک میکند تا سریعتر تصمیم بگیرید و همینطور کسب و کار شما قادر به پیشرفت و گسترش خواهد بود.
در این مقاله به بررسی طرح کسب و کار میپردازیم و خواهیم دید که آیا طرح موردنظر شما را به جایگاهی که انتظار دارید سال بعد بهدست آورید، میرساند؟
در ادامه چند سوال بسیار مهم مطرح شده است که انتظار میرود طرح کسب و کار شما کلید اصلی این سوالات باشد.
سوال بسیار مهمی که برای جلبتوجه مشتریان باید دارای پاسخی قانعکننده باشد، این است که واقعا چه تمایزی بین شما و دیگر شرکتها وجود دارد. حتی اگر کسبوکار شما از موقعیت خوبی برخوردار است، به احتمال قوی در جایی دیگر و شخصی دیگری کسبوکار مشابهی مدیریت میکند.
چه مواردی شمارا از رقیبانتان در بازار متمایز میکند؟ در ارتباط با عملکرد رقیبانتان تحقیق کنید، بررسی کنید که چه کاری را درست و چه کاری را نادرست انجام میدهند.
سوال دیگر این است که شرکت شما معتهد به انجام چه کاری است که هیچ شرکت دیگری در توانش نیست؟ و در نهایت چرا مشتریان باید به جای رقیبانتان شما را انتخاب کنند؟
چه مواردی به شما انگیزه میبخشند؟ تهیه فهرستی از ارزشهایتان دلیل انتخاب و ادامه این مسیر را به شما یادآوری میکند. چرا تصمیم گرفتید که این کسب و کار را راه بیندازید؟ پیشینه شما چیست؟ اگر میخواهید کسب و کارتان موفق شود، باید براساس ارزشها و اولویتهایتان تصمیمگیری کنید.
درنتیجه شما قادر خواهید بود تا ارزشهای اصلی شرکتتان را مشخص کنید. همه موارد را در وبسایت کسب و کار خود در اختیار مشتریان و تامینکنندگان قرار دهید تا از دیدگاه و اهداف شرکت مطلع شوند.
پیش از اینکه به جایگاه موردنظرتان برسید، نیاز است تا نگاهی به اقداماتی که اکنون در نظردارید، بیندازید. اینکار به شما کمک میکند تا به اهداف بلندمدتتان دستیابید.
برنامهریزی کوتاهمدت که از اهمیت بسیاری برخوردار است، شمارا در تصمیمگیری در ارتباط با«رقمهای مهم » کسب وکار شما یاری میکند. این رقمها باعنوان «شاخصهای اصلی عملکرد » (KPIs) معرفی میشوند و مانند مایلشماری که فاصله را اندازهگیری میکند، پیشرفت شمارا بطور موثری میسنجد.
رقمهای مهم شما باید شامل پیشبینی فروش ماهانه، جریان درآمد، هزینه و سود باشد. میزان اعتبار کسبوکار شما نیز بر صحت رقمها تاثیر میگذارد که این موارد رقمهایی را که نیازمند بازبینی هستند، نشان میدهد.
درمورد چیزیکه لازم برآن تمرکزکنید، بصورت فصلی و سالانه تصمیمبگیرید تا به اهدافتان دستیابید. اغلب این سوال به عنوان سختترین سوال برای همه افراد است که پاسخی برای آن بیابند، زیرا به احتمال بالا مسئولیتها و وظایف چندگانه زیادی برعهده شما است که باید آنها را مدیریت کنید.
گرچه فراموش نکنید، مشخص کردن اهداف کوتاهمدتتان مسئلهای مهم برای دست یافتن به اهداف بلندمدت است.
به نظر سوال راحتی برای پاسخدادن نیست، در حالیکه برای بعضی از کسب وکارها کاملا برعکس است. بهترین راه برای مشخص کردن اینکه شما در چه کسبوکاری هستید، این است که برای تهیه گزارشی جامع درباره اهداف و ارزشهای کسب و کارتان وقت بگذارید.
سایت آمازون را درنظر بگیرید. در ابتدای کار آمازون کتابفروشی آنلاین بود؛ سپس به خرده فروشی تبدیل شد که از انواع خوراک گرفته تا پوشاک را به فروش میگذارد.
چندسال پیش آمازون تبدیل به انتشارات شد و با گسترش حافظه مجازی کلود جایی را برای مردم فراهم آورد تا کتابها و موسیقیهایشان را در آنجا ذخیره کنند. حتی شرکتهای کوچک باید تعریفی از کسبوکار خود داشته باشند.
مثلا شرکتی را درنظر بگیرید که کار آنها حفاظت و نگهداری از باغها و باغچهها است؛ پس از مدتی صاحبان این کسبوکار متوجه میشوند که شهرتشان بهدلیل تزئینات و طراحیهایی است که برروی باغها و باغچهها انجام میدهند.
هرروز که میگذرد مردم بیش از پیش به شرکت میروند تا در عین حال که از باغها و باغچههایشان محافظت میکنند، ظاهر آنها را نیز زیباتر کنند. این کسب و کار نیز وضعیت پیش رو را به نسبت موفقیتآمیزتر درمییابد.
شاید شما فکرکنید این سوال از دیگر سوالهای اساسیتر است. اما درواقع، خیلی از کسب و کارهای نوپا قادر به تهیه بیزینس پلن نیستند، Business Plan نشان میدهد که چطور قرار است پولسازی کنند.
اگر فکر میکنید کافیست وبسایتی بسازید که از همه نظر خوب باشد و همهچیز خوب پیشبرود تا موفق شوید،اشتباه فکر میکنید. همیشه اینطور نیست. حتی هوشمندانهترین وبسایتها گاهی در پرداختن هزینه و بدهیها به مشکل برخوردهاند. حتی خیلی از کسب و کارهای متداول نیز باید به طرح کسبوکارشان بیندیشند تا موفقیت را تضمین کنند.
مقاله پییشنهادی : راز موفقیت آمازون چیست؟
مثلا ممکن است یک سالن آرایشی قسمت اعظم درآمدش از کوتاهی، اصلاح و پاکسازی بهدست بیاورد. در همینحال ممکن است که این آرایشگاه دریابد که از طریق فروش محصولات مراقبتی نیز میتواند به کسبوکار خود ارتقا بخشد. فکر کردن به راه های مختلف برای پولسازی در کسبوکارتان اهمیت بسیاری دارد.
بخش مالی هر طرح کسب و کاری باید بهصورت ماهانه نشاندهد که چقدر هزینه برای مدیریت کسب و کار شما میشود و چه میزان درآمد لازم است تا مخارج را پرداخته و سودی نیز بهدست بیاورید.
باید چندین تصمیم قبل از مواجهه با ارقام واقعی بگیرید. تصمیمهایی مانند، محل کار و دفتری که در آنجا کار میکنید، تعداد کارمندان و تجهیزاتی که احتیاج دارید، بودجه بازرایابی و غیره. همه این موارد باید بررسی و هزینههای آنها برآورد شوند.
سپس باید بهصورت ماهانه بیندیشید که چقدر برای خدمات و تولیداتتان هزینه میکنید و انتظار چه میزان درآمدی را میتوانید داشتهباشید. اگر دقیق به این سوالات فکرکنید، برای روبهرویی با هر شرایطی آمادهتر خواهیدبود.
همانطور که گفته میشود، تلهموش بهتری بنا کنید، دنیا راه دیگری جلویپایتان خواهدگذاشت. اما برای ساختن تلهموش بهتر، باید بدانید که مشتریان چه چیزهایی میخواهند و چطور مایلند که پولشان را خرج کنند.
هرچه بیشتر در مورد مشتریهایتان بدانید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. برای موارد موردپسند و حتی مواردی که مشتریانتان نمیپسندند، زمان بگذارید. برای اینکار از اینترنت میتوانید بهره ببرید زیرا به لطف تکنولوژی بسیاری از کارها راحتتر و زمان و انرژی بیشتری برای شما فراهم میشود.
تنها کاری که باید بکنید این است که نظرات را در سایت آمازون یا یلپ که محصولات و خدمات زیادی را پوشش میدهند، مطالعه و بررسی کنید و ببینید افراد از چهچیزی بیشتر تعریف میکنند یا به چهچیزی نه میگویند. راههای قدیمی نیز ابزاری مثمرثمر هستند که شامل بررسیهای مشتریان، اتاق فکر و مشاهده کردن رفتار مشتریان است.
چندین راه برای جذب مشتری وجود دارد: تابلوهای اعلانات بزرگ در سطح شهر، تابلوهای مغازهها، بخش تبلیغات روزنامهها، وبسایتها، خبرنامههای اینترنتی، تبلیغات در توییتر و فیسبوک و ایمیل فرستادن در سطح گسترده.
مدل کسب و کار شما باید شامل نکاتی در ارتباط با نحوهی جذب مشتری توسط خود شما و تداوم بخشیدن به ارتباط با مشتریان باشد. شبکههای اجتماعی راههای جدیدی را برای جلب مشتریان در مبادلهای دوسویه ابداع کرده است.
لازم به ذکر است که اینترنت انتظارات افراد برای برخورداری از خدمات پیشرفته را بالا برده است. اما بهرحال خبر خوب اینست که مشتریان آگاهتر از پیش هستند و به همین دلیل تقاضایشان نیز بالاتر رفته است.
هرکسب و کاری با چالشهای بزرگی مواجه میشود، خصوصا در مواجهه با بازار رقبا یا تغییرات تکنولوژی. مدل کسب و کار شما باید شامل توضیحاتی در ارتباط با چالشهای پیشرو با جزئیات کامل باشد و همینطور راهحلهایی برای غلبهکردن برآنها اراِئه بدهد.
ممکناست که این چالشها جزئی از محیط کسب و کاری باشد که شما در آن به رقابت پرداختهاید؛ مثلا بازاری که در آن جمع کثیری از رقیبان در حال فعالیت هستند یا عواملی مثل عدم ثبات و وجود نوسانات برای شما چالش ایجاد کند.
بعضی از چالشهایی که مواجه میشوید به کسب و کار خودتان مرتبط میشود برایمثال استخدام کردن یا نگهداشتن افراد ماهر یا پاسخدادن مناسب و سریع به تغییرات در بازارکار.
مقاله پییشنهادی : چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
سادهترین پاسخ به این سوال پول است. پول کافی بهدست بیاورید در نتیجه هر کسب و کاری موفقیتی خواهدبود. هرچند درمورد بسیاری از شرکتهای بزرگ پاسخ به این سوال پیچیدهتر خواهدبود. مثالی که اغلب زده میشود در ارتباط با شرکتهای کوچک است.
ارکستری را در نظر بگیرید که بهصورت خصوصی فعالیت میکند، آنها در جذب افراد و پرشدن صندلیهایشان موفق هستند و به نوازندگان محلی فرصت نواختن میدهند.
یا یک بانک غذا تا جاییکه ممکن است افراد نیازمند را پیدا کرده و به آنها غذای رایگان میدهند. طرح کسب و کار شما باید دارای اطلاعاتی در ارتباط با نحوهی ارزیابی شما از موفقیت باشد.
در بخش مالی باید به دلارها وسنتها توجه شود. اهداف و مقاصد شما همانند مایل شمار عمل کرده و به شما کمک میکند تا برای دستیابی به پیشرفتتان برنامهریزی کنید. گزارش کار و گزارشهای ارزشیابی شما را به سمت جزئیاتی که کمتر مورد توجه قرارمیگیرند و موفقیت را برایتان رقم میزند، سوق میدهد.
در اینجا امیدوارم توانسته باشیم مفهوم طرح کسب و کار چیست را برای شما بطور واضح بیان کرده باشیم…